foto foto 1mahjong 2mahjong 3mahjong

Mahjong door het jaar heen

Onze club is springlevend, we Mahjongen tot wel zo’n twaalf keer per maand (zie hieronder voor de speeldagen). De Oude Draken kennen per 1 maart 2024 zo’n 40 actieve spelers, en de groei is er nog niet uit. En er zijn zelfs Oude Draken die op nationaal niveau mee doen aan toernooien, en daar soms hele hoge scores halen. Groningen laat van zich horen!

Mahjong bij “De Oude Draken”

Waren van oudsher biljart en bridge de belangrijkste sporten die in De Harmonie beoefend werden, in 2012 kwam daar ook het edele Chinese spel Mahjong bij. Een gestaag uitbreidende groep is helemaal gegrepen door dit spel, waarbij het aankomt op strategie, vaardigheid en ook op een portie geluk. Ook als je nog nooit Mahjong gespeeld hebt of als je dat al heel lang niet meer gedaan hebt, dan zul je zien dat je de basisvaardigheden al in een middag (weer) kunt aanleren en dat je je het strategisch inzicht al heel snel (weer) eigen kunt maken. En voor wat betreft geluk: er zijn regelmatig beginnende spelers die al op hun eerste speeldag bij “De Oude Draken” een flinke score kunnen laten aantekenen!

Wanneer spelen we Mahjong in Sociëteit De Harmonie?

De Harmoniegroep “De Oude Draken” speelt iedere donderdagmiddag op de sociëteit aan de Kreupelstraat te Groningen volgens het NTS-systeem. ‘NTS’ staat voor: ‘Nederlandse Toernooi Spelregels’. We beginnen stipt om 13.30u en de middag eindigt meestal omstreeks 17.00u. We spelen ook NTS op de 1e, de 3e en soms de 5e zaterdag van de maand, van 13.30-15.30u, óók voor en met degenen die (weer) willen leren Mahjongen. Ervaren spelers begeleiden dan beginners en leggen de principes van het spel uit. We volgen daarbij grotendeels de NTS-regels van de Nederlandse Mahjong Bond, maar hebben ook nog wat eigen strategische spelen (ook wel ‘limietspelen’ genoemd) toegevoegd, waarmee je extra punten kunt behalen. Iedereen die meedoet krijgt een overzicht van zowel de spelvormen als van de puntentelling. Ook organiseren we een paar keer per jaar een NTS Mahjong-toernooi met als inzet de wisselprijs, waarbij gezelligheid - net als op de donderdag- en zaterdagmiddag - voorop staat. Beginnende spelers krijgen (als ze dat willen) uitleg en ondersteuning van meer ervaren spelers. Opgeven voor het spelen op de zaterdagmiddag (NTS en - zie hieronder- MCR) is gewenst, en gaat via jmk.andreae@gmail.com

Sinds 2023 wordt ook de zogenaamde MCR-variant steeds meer gespeeld bij de Oude Draken. MCR (Mahjong Competitie Regels) volgt vooral de internationale regels van het spel en als je deze variant onder de knie hebt kun je dus zelfs ‘over de hele wereld’ Mahjong spelen. Bij de Oude Draken spelen we dit op de 2e en 4e zaterdag van de maand (van 13.30-15.30u) voor beginners en gevorderden, en op de 1e,3e en soms zelfs 5e dinsdagmorgen van de maand, voor gevorderden.

Kortom: ook als je op de donderdagmiddag verhinderd bent kun je bij de Oude Draken Mahjong spelen, maar dan op andere dagen.

Hoe spelen we Mahjong?

Mahjong speel je individueel, in groepjes van drie of vier personen. Wie in zo’n groep als eerste een Mahjong heeft krijgt natuurlijk aardig wat punten, maar het is zelfs denkbaar dat één van de niet-winnaars in zo’n groepje – door een zogenaamd ‘mooier’ spel te spelen – meer punten dan de winnaar behaalt. Over de puntentelling hoef je je niet druk te maken: meer ervaren spelers nemen dat graag voor hun rekening en al doende leer je het zelf.

Mahjong lijkt in de verte wel wat op Rummykub en op het kaartspel Jokeren (denk maar aan drie-op-elkaar-volgende kaarten of vier dezelfde kaarten), maar alleen al de stenen met mooie tekens en ‘geheimzinnige’ afbeeldingen maken het tot een eleganter spel. Het spel is nog steeds enorm populair in China en andere landen in het Verre Oosten, maar sinds een kleine eeuw is het ook in ons land bekend. Ook elders in de wereld wordt Mahjong gespeeld, o.a. in de Verenigde Staten. Mahjong speel je met stenen, waarop allerlei verschillende symbolen staan: draken, winden, bamboes, kringen en tekens, seizoenen en bloemen. De opgave is om met de eerste vijf soorten stenen combinaties te maken (van in totaal 14 stenen) en daarmee zoveel mogelijk punten te verzamelen. De seizoenen en bloemen kunnen je daarbij helpen.

Weet je dat…

• de vertaling van Mahjong luidt: ‘kibbelende mus’? Het husselen van de stenen lijkt op een groepje mussen dat om eten aan het kibbelen is.
  • de eerste Mahjong-stenen uit de 15e eeuw van ivoor gemaakt waren? Tegenwoordig zijn ze van kunststof.
  • de Amerikaanse etnograaf (beschrijver van volken en gebruiken) Steward Cullin in 1885 over het Mahjongspel een verhaal schreef en het spel uit China naar de VS liet komen, waar het gelijk erg populair werd?
  • de firma Perry & Co (het latere Perry Sport) in 1937 het Mahjongspel naar Nederland heeft gehaald? Vermoedelijk werd het in Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) al gespeeld, want daar woonden (en wonen nog steeds) veel Chinezen. Het was vóór de Tweede Wereldoorlog te koop voor 1 gulden en 25 cent. De spellen (12000) waren binnen een week uitverkocht! Na de oorlog werd het spel steeds meer gespeeld. Een nieuw Mahjongspel is tegenwoordig wel wat duurder, maar “De Oude Draken” beschikken over voldoende koffers met fraaie stenen op groot formaat voor een leuke middag Mahjong, en ook voor de regelmatig georganiseerde toernooien waarbij ook niet-leden van De Harmonie welkom zijn. Je hoeft dus zelf geen spel aan te schaffen!

Contact met De Oude Draken:

Mail naar Mahjong in de Harmonie voor algemene vragen. Meer informatie over het Mahjongspel: op Wikipedia staat een uitvoerige beschrijving van het Mahjongspel. De link naar de tactische mogelijkheden en het spelverloop vind je op internet: Mahjong (meer informatie over Mahjong).

Mahjong

Mahjong algemeen

Actueel

Bekijk de actuele berichten

Agenda - Mahjong

Nieuws - Mahjong

Let op, u bent niet ingelogd.
U ziet alleen de openbare pagina's.