1703aa18-8952-4799-aadf-7e22d260b8f2

De zwakste schouders dragen de zwaarste lasten door Prof. Flip de Kam

15 april 2023 16:00

Anders dan de meeste mensen denken, ligt de belastingdruk in Nederland iets beneden het gemiddelde in de Europese Unie. Heel anders dan de meeste mensen denken betalen huishoudens met lage inkomens een groter deel van hun inkomen aan de fiscus dan huishoudens met topinkomens. De armsten betalen bijna de helft van hun inkomen aan btw, sociale premies en inkomstenbelasting. De 800 huishoudens met de allerhoogste inkomens tikken slechts 20 procent af. In het verleden is veel nagedacht over verdeling van de belastingdruk naar draagkracht. Wat wordt daarmee bedoeld? En hoe zou de belastingdruk -- als de politiek dat wil -- van lage naar hoge inkomens kunnen worden verschoven?

Spreker is Flip de Kam (1946), schrijver van meer dan dertig boeken over economie en overheidsfinanciën. Oudere leden herinneren zich wellicht zijn rol als Drs Den Paap in een uitzending van Koot en Bie over de Simpel Tax BV. De Kam is honorair hoogleraar Economie van de publieke sector aan de Rijksuniversiteit Groningen en voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA.

Graag aanmelden via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Uurtje cultuurtje door Ellen Brand