44103363-6741-4cc2-9225-b0d3b1ac4d6d

Ik, Piccardt! Een Franse Ommelander door Arjo VanderJagt

8 juni 2023 19:30

"Ik, Piccardt! Een Franse Ommelander" is een historische roman in briefvorm over Henric Piccardt (1636-1712), syndicus van de Ommelanden, heer van de Fraeylemaborg (Slochteren). Het boek werd geschreven door Arjo Vanderjagt, emeritus hoogleraar ideeëngeschiedenis aan de RUG, en gepubliceerd door Uitgeverij Nobelman te Groningen. Tijdens de bijeenkomst in Societeit De Harmonie (Kreupelstraat 10) vertelt Arjo Vanderjagt over het leven en werk van Henric Piccardt en gaat hij in gesprek met schrijver Anton Brand (eindredacteur van dit boek).

Het leven van de historische Piccardt was avontuurlijk. Hij studeerde rechten in Groningen, Franeker en Orléans. Vervreemd van zijn familie verdiende hij op een goed moment de kost door te musiceren op de Pont Neuf te Parijs. Hij maakte zich verdienstelijk aan het hof van Lodewijk XIV en werd benoemd tot kamerheer. In 1663 publiceerde Piccardt te Parijs een bundel Franse gedichten, opgedragen aan een adellijke vriendin. Uit heimwee keerde Piccardt in het Rampjaar1672 terug naar Groningen waar hij prompt na Groningens Ontzet gearresteerd werd op verdenking van spionage voor Frankrijk. Hij kwam vrij op voorspraak van zijn vriend stadhouder Willem III en werd in 1674 benoemd tot syndicus – zoveel als landsadvocaat – van de Ommelanden. Piccardt trouwde in 1680 Anna Elisabeth Rengers (1657-1704) van de Fraeylemaborg. Zij renoveerden de borg en lieten het park aanleggen in de stijl van de Franse barok. Hij bouwde ook de ‘Hoge Kerk’ van Harkstede en bestelde bij Arp Schnitger twee orgels. Als syndicus speelde Piccardt een belangrijke rol bij de integratie van Stad en Ommelanden in de Nederlandse Republiek.

De poëzie van Piccardt is in deze roman voor het eerst uit het Frans in het Nederlands vertaald door Jan Wouter Zwart.

De boekpresentatie begint om 19:30 uur. U kunt zich aanmelden bij boekpresentatie@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Literatuur, Boekpresentatie door Ellen Brand