492731f3-ba30-4d05-8a17-05a4caa15a5f

Minder licht, meer duisternis door Theo Jurriens

1 april 2023 16:00

Vandaag de dag komt het heelal de huiskamer binnen, bijvoorbeeld met prachtige foto’s gemaakt door de nieuwe James Webb telescoop. Of wat te denken van de avonturen van de Mars-autootjes? Maar soms is gewoon genieten van de sterrenhemel in je achtertuin of op vakantie het allermooist. Maar ja: hoe lang nog? Er komt steeds meer lichtvervuiling. En straks zien onze kleinkinderen de Grote Beer niet meer. Dat moet niet!

In deze lezing neemt Theo Jurriens u mee in de pracht van sterrenhemel, en vooral naar wat u zelf nog kunt zien. Ook vertelt hij u over initiatieven om de donkerte langs het wad te bewaren en te koesteren.

Theo Jurriens is geboren in het tijdperk van de bemande ruimtevaart en dat heeft hem zijn hele leven achtervolgd. Hij heeft aan de RUG Sterrenkunde gestudeerd en is sinds 2005 wetenschapsnomade op de Discovery truck van de RUG. Uitdragen van kennis en het enthousiast maken van jongeren voor wetenschap en techniek heeft hij hoog in het vaandel. Sinds 2019 is hij lid van het team ‘Donkerte Wadden’ en treedt hij op als duisternisbewaker.

U bent van harte welkom. Voor leden van de Harmonie is de toegang gratis, niet leden betalen 5 euro. Opgeven voor deze lezing via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door Ellen Brand