Aff79ae4-eb87-4f46-a777-80bb67b086c4

Ooh la la…seksualiteit in de Oudheid

22 april 2023 16:00

Als uitsmijter van dit seizoen met onze Uurtjes Cultuurtje trakteert één van de twee vaste organisatoren u op een ‘hot’ onderwerp: hoe ging men in de Oudheid om met seksualiteit? Zijn er grote verschillen met nu? Wat weten we over de bordelen van Pompeii? ‘Deden’ de Grieken het met iedereen? En hoe zit dat nou met die Romeinse keizers?

Aan de hand van vele voorbeelden en plaatjes, o.a. uit het zogenaamde ‘Geheime Kabinet’ van het Archeologisch Museum van Napels, zal er een beeld geschetst worden van een wereld die deels overeenkwam met die van ons, maar deels ook heel andere accenten kende. Teksten die er niet om liegen zullen zeker ook de revue passeren: we nemen even geen blad voor de mond!

Han Borg is historicus en oudheidkundige, en studeerde in 1985 af op het onderwerp “Normen en waarden in de Romeinse homoseksualiteit”. Hij heeft zich sindsdien nog vaak met het (bredere) onderwerp van seksualiteit in de Oudheid beziggehouden, en kwam daarbij tot soms verrassende inzichten, die hij graag eens met het Harmoniepubliek wil delen.

Opgeven voor deze lezing graag via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Uurtje cultuurtje door Ellen Brand