Zijn Bacteriën Intelligent? Dirk-Jan Reijngoud is emeritus hoogleraar Kindergeneeskunde

29 januari 2022 16:00

Zijn Bacteriën Intelligent?

In zijn boek ‘The Origin of Species’ stelt Darwin dat eigenschappen die gedurende de evolutie tot expressie komen reeds bij het begin van de evolutie aanwezig moeten zijn. Daarom de vraag: zijn bacteriën intelligent? Bacteriën, de meest simpele levende organismen op Aarde. Reijngoud begint met een bespreking hoe bacteriën zich voeden en hoe hun zoekgedrag is. Hij zal voorbeelden geven van ‘leren’, ‘anticiperen’, ‘samenwerken’ en van ‘ontmoeten van andere bacteriën’. Dit kun je zien als een begin van intelligentie. Dus als Darwin gelijk heeft dan zijn bacteriën de basis van ons culturele leven, ook dat van de Harmonie!

Dirk-Jan Reijngoud is emeritus hoogleraar Kindergeneeskunde met de opdracht erfelijke variëteit van het metabolisme aan het UMCG/RuG. Hij werkte op het laboratorium van de afdeling Kindergeneeskunde van het UMCG bij Metabole Ziekten, met nadruk op defecten in de suiker en vet verbranding.  Er zijn methoden ontwikkeld om in kinderen met erfelijke metabole ziekten de veranderingen in hun metabolisme nader te onderzoeken.

Na zijn emeritaat is hij als gasthoogleraar verbonden gebleven aan het UMCG/RuG en begeleidt hij nog studenten en promovendi. Hij heeft onlangs geparticipeerd in de HOVO cursus ‘Van Bacterieel Bewegen naar Menselijke Cultuur’. Daar verdiepte hij zich in ‘De Wondere Wereld der Bacteriën’ en kan daar op bijzonder aanstekelijke manier over vertellen.

Aanmelding is noodzakelijk, via lezing@societeitdeharmonie.nl en bij de ingang van de zaal wordt om een QR-code of vaccinatie-/herstelbewijs gevraagd.

Rubriek: Algemeen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl