Filosofentafel1
Filosofentafel2 Denkers filosofietafel

Filosofie

De dichter Cees Buddingh' heeft ooit gezegd: “Een debat is veelal een verhit gesprek waarbij twee mensen tegen elkaar praten en alleen naar zichzelf luisteren". En dat is nu precies wat we in het filosofisch gesprek aan de filosofentafel willen vermijden: het gaat daar primair om het goed luisteren, proberen te doorgronden wat de ander zegt en door vragen te stellen steeds beter te begrijpen wat de ander bedoelt. Maar al te vaak hebben we al een mening vóór we gaan spreken en die willen we dan overbrengen. Daardoor vergeten we goed te luisteren: wat is de achtergrond van de opvatting van de ander, wat is de bron van diens overtuiging? Kennelijk kost het zenden minder moeite dan het ontvangen.

Vanuit die gedachte heeft De Harmonie een “filosofentafel”: een plek om met elkaar na te gaan waarop onze meningen gestoeld zijn. Niet om elkaar te overtuigen, maar om onszelf en elkaar te bevragen, gedachten naast elkaar te leggen. Al te vaak hebben mensen direct een mening paraat. Dan is het goed om rustig na te denken en je af te vragen: waarop berust die mening eigenlijk, kun je er ook anders tegenaan kijken? Dat is wat we in onze bijeenkomsten doen: het nastreven van wijsheid. La Rochefoucauld zei eens: 'Wijsheid is voor de ziel wat gezondheid is voor het lichaam". Eigenlijk zijn we dus een soort sportschool van de ziel.

In het seizoen 2023-2024 zijn er 5 groepen, elk met ca 10 leden en een meefilosoferend coördinator. Dat zijn:

Groep 1            DI   15:00      Jan Drenth

Groep 2            WO 20:00      Henk Vegter

Groep 3            DO 13:30       Reinout Stigter

Groep 4            DO 15:30       Henk van Veelen

Groep 5            VR 13:00        Hans van de Sande

De meeste bijeenkomsten vinden plaats in de tweede volle week van een maand. Die week wordt dus ietwat ironisch de 'week van de wijsheid' genoemd.

COLLEGES

De succesvolle reeks colleges is in verband met de ziekte van Frits Meijering voor onbepaalde tijd uitgesteld.

AANMELDING

Aanmelding voor deelname aan de groepen hebben we het liefst vóór 10 september van het jaar. Omdat het prettig is als de leden van een groep een zekere continuïteit ervaren, zijn we terughoudend met het tussentijds introduceren van nieuwe leden. Laat u zich echter daar niet door intimideren: er bestaat een wachtlijst en in sommige groepen kan er bij uitval in een groepje best nog wel iemand bij.

We zoeken naar mensen die bereid en in staat zijn groepen te begeleiden. Wilt u daar inlichtingen over? Schrijf naar onderstaand adres.

U kunt zich opgeven op  filosofentafel@societeitdeharmonie.nl of bij de coördinator van de filosofietafels Hans van de Sande

Filosofie

Filosofie algemeen

Bekijk de actuele berichten

Agenda - Filosofie

Nieuws - Filosofie

Let op, u bent niet ingelogd.
U ziet alleen de openbare pagina's.