In memoriam erelid Mans Stuulen

Afgelopen week is Harmannus Stuulen overleden. Een val in de douche is hem fataal geworden. Mans is bijna 99 jaar geworden.

Mans was sinds 1954 lid van de BC De Harmonie en sinds 2004 erelid van deze club. In 2014 werd Mans benoemd tot erelid van de Ver. Sociëteit De Harmonie bij gelegenheid van zijn 60-jarig lidmaatschap van de Sociëteit.

Mans heeft lange tijd een slijterij gehad in de Oude Kijk in 't Jatstraat en werd in 1954 lid van onze biljartclub, toen nog in de Oude Harmonie. Mans was een vriendelijke man, maar met een biljartkeu in de hand was dat anders! Hij biljartte om te winnen. Het driebandenspel was zijn favoriete spelsoort en zijn toenmalige tegenstanders kenden hem als een vechter. Hij was een zeer verdienstelijke driebandenspeler en was op hoge leeftijd nog actief in de 2e klasse driebanden groot.

Ook na zijn verhuizing naar Assen kwam hij regelmatig biljarten in de Harmonie. Mans was trots op zijn biljartkunst en hield een plakboek bij van alles wat er over zijn biljartprestaties in de krant werd gepubliceerd, en dat was niet weinig! Mans stond bekend om zijn glunderende reactie na een rake klosbal en dat gebeurde nogal eens....

Een hoogtepunt in zijn biljartcarrière is ongetwijfeld de tweede plaats bij het Nationaal Kampioenschap Teams in de hoogste klasse driebanden, samen met Jager en Kappenburg.

De gezondheid van Mans was de laatste jaren broos. Hij kwam nog af en toe even langs wanneer hij met zijn vrouw boodschappen kwam doen in de stad maar door zijn doofheid was contact moeilijk. Daarom liet hij het laatste jaar verstek gaan bij zijn vaste bezoek aan de jaarvergaderingen van de biljartclub en de Sociëteit.

Een aimabele vriend is ons ontvallen na een lidmaatschap van 62 jaar.

Hidde van der Bijl, BC De Harmonie

Rubriek: Algemeen, Biljarten, Biljartclub De Harmonie door Antoinette Borchert