Mans1
Mans3 Mans5

Harmannus Stuulen 60 jaar lid van BC de Harmonie

Op Bezoek bij de jubilaris: Herman Schoenmacker doet verslag
Veel verenigingen kennen trouwe leden, maar weinig verenigingen kunnen bogen op een lid dat al 60 jaar deel uitmaakt van de club. Bij onze biljartclub is dit echter wel het geval. Harmannus Stuulen is in september 1954 lid van BC de Harmonie geworden en samen met hem vieren wij zijn 60-jarig lidmaatschap.

Rijke biljartcarrière, mooie palmares
Mans Stuulen, geboren in het Drentse Weerdinge, was een verdienstelijk biljarter, met een duidelijke voorkeur voor het driebanden op het grote biljart. Omdat Mans een archief bijhield met verschillende krantenartikelen over biljarten ben ik nu in staat om enkele successen uit het verleden van Mans hier te vermelden.
In 1946 speelde Mans zijn eerste finale in de vierde klasse Noord libre bij het Asser ABC. Hij speelde toen nog voor de vereniging Weerdinge. In de Asser Courant van 23 december 1946 stond het volgende verslag over de beslissende finalepartij tussen K. Groenewoud en H. Stuulen.
“De partij Groenewoud – Stuulen had een bijzonder spannend verloop. De partijen wogen goed tegen elkaar op, want bij de 10e beurt was de stand 58-61 terwijl deze bij de 15e beurt 97-97 was. De 20e stoot leverde beide een poedel op en toen liep Stuulen langzaam uit naar 128-142 en algemeen was men de gedachte dan ook toegedaan dat Groenewoud, die nog geen partij had verloren, zijn eerste nederlaag tegemoet ging, Groenewoud dacht er anders over. De 21e beurt leverde hem een serie van 21 op en toen strandde hij op 149 van de 150 terwijl Stuulen op 145 stond. De laatste poedelde echter en inderdaad wist Groenewoud de partij uit te maken. In de nabeurt wist Stuulen nog 1 carambole te maken zodat Groenewoud na een zenuwslopende strijd toch nog de twee matchpunten wist te boeken.”
Op 25 februari 1952 werd hij kampioen van het district 1e klasse libre met 12 punten en een gemiddelde van 6,49 in café restaurant Suisse in de Herestraat in Groningen. Hij zegevierde later ook in het gewest en speelde op 24 en 25 mei 1952 zijn eerste nationale finale in Heerlen. Gelukkig kreeg hij de reiskosten op basis van 3e klasse vergoed en werd gezorgd voor gratis logies en ontbijt. Menig tegenwoordig finalist zou willen dat de condities tegenwoordig nog zo waren. Mans eindigde op deze NK op de 4e plaats.
Mans zijn eerste kampioenswedstrijd voor de BC de Harmonie, waar hij in 1954 lid van was geworden, was in het voorjaar van 1955 en wel in de hoofdklasse libre. Behalve de eer waren er in die tijd de kampioensmedaille en kunstvoorwerpen te winnen. Ook in het kaderspel wist Mans zich te manifesteren. In 1958 werd hij tweede in het district het Noorden in de 3e klas 38/2 cadre, zoals dat toen nog heette. Wel het hoogste gemiddelde maar een verlies partij meer dan de winnaar Frans Jagt.

Voorkeur voor driebanden groot
De artikelen over Mans zijn biljartsuccessen vermelden daarna alleen nog die over het driebanden op de matchtafel. In de noordelijk kampioenschap driebanden in Leeuwarden in november 1962 eindigde Mans met een gemiddelde van 0,436 op de vierde plaats. Hij triomfeerde toen onder andere over de ook  bij ons zeer gewaardeerde speler Anne Hoekstra. In december 1966 werd hij op de noordelijke kampioenschappen ook in Leeuwarden tweede achter de Fries J. Buis. In de uitslagen nadien was Mans steeds in de top drie te vinden.

Bekende tegenstanders
Mans heeft ook een contributierekening van de BC de Harmonie uit 1970  bewaard. Voor de nieuwsgierigen kan ik u mededelen dat die in die tijd 100,00 gulden bedroeg. Ook het entreebewijs voor de 26e wereldkampioenschappen in Groningen in maart 1971 vond ik terug in Mans’ archief. In 1993 worden de resultaten tegen Bert Meijerink gemeld. Over twee partijen wonnen zowel Mans als Bert elk 1 keer .Er komen voor mij steeds bekendere namen voor zoals Henk Erends, Ruud Boelens, Freddy Davids, Koeno Thoma en Berend Erends.
In 1991 werd Mans kampioen in de finale driebanden gemengd met 11 punten. Koeno Thoma wist als enige de onderlinge partij te winnen. Dit was de eerste keer dat dit kampioenschap werd gehouden. Ruim 200 toeschouwers sloegen dit door  Sociëteit 1977 aan de Protonstraat georganiseerde kampioenschap gade. Mans was toen al 73 en zijn naam kwam steeds minder in de uitslagen voor. Het wedstrijdbiljarten liet hij aan de jongere spelers over. Als echte liefhebber bleef Mans op de grote tafel zijn punten maken, de laatste jaren vaak in zijn eentje.

Erelid Biljartclub De Harmonie
In 2009 werd Mans erelid van onze vereniging. Dit heugelijke feit vond plaats tijdens de presentatie van ons nieuwe clubkostuum. Mans was toen 55 jaar lid van de vereniging. En nu vijf jaar later kunnen wij zijn 60jarig lidmaatschap vieren.
Helaas was de huldiging niet mogelijk op onze sociëteit omdat Mans bij een val in de douche zijn heup heeft gebroken. Gelukkig wel ’n  goede breuk, maar er moest wel een pen in de heup worden geplaatst. Mans revalideert nu in het zorgcentrum De Boshof aan de Beilerstraat 38 in Assen. Jerrit Veenstra en ik hebben Mans daar opgezocht en een beeldje ter herinnering aan het 12e lustrum aan Mans overhandigd. De bijgeplaatste foto’s zijn daar ook gemaakt. Samen met zijn zeer zorgzame vrouw en zijn zoon hebben we daar op gepaste wijze een klein feestje gevierd.
Namens de hele vereniging feliciteer ik Harmannus Stuulen van harte met het bereiken van deze gedenkwaardige gebeurtenis.  Dat het geneesproces voor een 97-jarige niet zo snel gaat is bekend maar ik hoop dat we Mans toch binnen korte tijd  weer op zijn grote biljart in de Harmonie mogen verwelkomen.

Herman Schoenmacker

Rubriek: Algemeen, Biljarten door Ruud Boelens