Schermafbeelding 2022-09-30 om 11.45.32

“Henk Vegter verwijst in zijn column in het biljart bulletin naar het verleden van onze sociëteit als herenclub:”

‘Hé, er doet ook een vrouw mee’
Dat was de openingszin van een artikel in het Nieuwsblad van het Noorden op 27 november 1989 over de gewestelijke libre-finale dat weekend in de Groningse sociëteit De Harmonie. Janneke Horneman, ondertussen doorgegroeid tot gekend bestuurder en arbiter binnen onze bond, sprak in het artikel haar verwondering uit: ze mocht mee doen aan de finale maar de verdere toegang tot dit ‘mannenbolwerk’ werd haar ontzegd.

Het kostte wat jaren maar ondertussen is onze biljartwereld een stuk inclusiever geworden. Het bracht niet alleen meer plezier binnen de keusporten maar ook de nodige successen. Nog recent won Jong Oranje met een stevig damesaandeel het EK Poolbiljart Jeugd met 5x goud, 1x zilver, 1x brons. Vanaf 20 september kunnen we ons warmlopen voor nog meer vrouwelijk geweld op Ziggo Sport. Therese Klomphouwer zal op het WK driebanden in Heerhugowaard haar titel als regerend wereldkampioen verdedigen, live voor het oog van televisiekijkend Nederland. Voor het eerst in de historie – en dat werd wel tijd.

Binnen mijn eigen Harmonie spelen nu tientallen vrouwelijke biljarters. Zelf maak ik deel uit van een gemengd team binnen het dagbiljart.  En ik kan u verzekeren: de sfeer is zeker niet minder dan in mijn heren avondteam!

Henk Vegter

Voorzitter KNBB"

Dit verleden wordt mooi geïllustreerd in bijgaand artikel in het NvhN van 27 november 1989. Ondertussen is TherèseKlomphouwer voor de vijfde keer in haar profcarrière wereldkampioene.

Rubriek: Algemeen, Biljarten door w.hooijer@home.nl