Voorzitter Kalter reikt de wisselbeker uit aan kersverse kampioen Smit
De beide finalisten

Loek Smit clubkampioen Metropole

Veteraan Loek Smit heeft afgelopen vrijdag beslag gelegd op het algeheel clubkampioenschap 2017 van BC Metropole. Smit had zich voor de titelstrijd geplaatst door het libreklassement te winnen. In een spannende finalepartij wees hij de kampioen bandstoten Frans Knuit knap terug (21 om 45 in 28 beurten).

Smit opende met een serie van 5, waarna Knuit het heft in handen nam en uitliep naar 28-8. Smit kwam knap terug tot 32-16, waarna beide spelers de eindsprint inzetten. Knuit leek daarin aan het langste eind te trekken, maar haperde bij een stand van 45-18. "Ik kreeg een hele mooie aanvangsstoot waardoor ik de partij kon uitmaken," aldus Smit na afloop.

In de librecompetitie van dit jaar hadden zowel Smit als Knuit één keer van elkaar gewonnen. In de finale wisselde Smit traditiegetrouw halverwege van keu, en kenners vermoeden dat deze ingreep de doorslag gaf. Ondertussen kan Frans Knuit terugzien op een uitstekend seizoen, waarin hij voor het eerst sinds jaren blessurevrij kon spelen, en met name bij het bandstoten en in de maandwedstrijden ongenaakbaar bleek.

Zowel Smit als Knuit deden voor de tweede maal een gooi naar het clubkampioenschap. Smit was eerder in 2009 kampioen bandstoten, maar moest toen de titel aan W. Balkema laten. Knuit voerde in 2015 het libreklassement aan, maar moest in de titelstrijd buigen voor Monique Spaltman. Clubkampioenen Metropole van de meest recente jaren: Hegeman (2012), J. Balkema (2013, 2014), Spaltman (2015), Zwart (2016), Smit (2017).

Rubriek: Biljarten, Biljartclub Metropole door C.J.W. Zwart