Invoering NBB Club Ranking bij onze bridgeclub

De Bridgevereniging Sociëteit De Harmonie past sinds kort een nieuw systeem van ranking toe: de NBB-Clubranking (NBB-CR).

De NBB-Clubranking (NBB-CR) is een hulpmiddel ontwikkeld door Thilo Kielmann voor het organiseren van een clubcompetitie, waarbij er geen opkomstplicht meer is.

Met NBB-CR gebeurt dat iedere week. Iedere zitting staat op zichzelf. Op basis van de uitslag van deze zitting worden rankingpunten toegekend. De ranking wordt voor elke speler bepaald over zijn of haar 5, 6 of 7 (naar wens van de club) meest recente resultaten. Dat zijn de laatste zittingen die een speler aanwezig was.
Voor elke zitting krijgt een speler een bepaalde hoeveelheid rankingpunten, hoe meer hoe beter. Er zijn schalen voor de verschillende lijnen, die elkaar enigszins overlappen. Als iemand een zitting niet speelt, dan verandert zijn/haar ranking niet, die blijft gewoon staan. Elke week is er een nieuwe ranking voor elke speler en paar. Op basis van deze ranking wordt de indeling voor de volgende zitting gemaakt waardoor er iedere keer promotie en degradatie plaatsvindt. Uiteindelijk speel je tegen spelers die het de afgelopen tijd ongeveer even goed hebben gedaan.

De voordelen op een rij:

1. Invallers kunnen meedoen en komen met hun eigen ranking automatisch op de goede plek terecht.
  2. De lijnen veranderen wekelijks; men komt meer verschillende mensen binnen de club tegen.
  3. Nieuwgevormde paren of combiparen binnen de club worden automatisch op de juiste plek ingedeeld
  4. Het clubkampioenschap is nu eenvoudig te bepalen. De speler of het paar met de beste “gerankte” prestaties gedurende het seizoen wint.

Meer informatie op de geheel vernieuwde site van de NBB:  Kennisbank -> automatisering.

Voor uitslagen en rankingpunten zie NBB clubwebsite

Rubriek: Algemeen, Bridgen, B.V. Sociëteit De Harmonie door Otto Krol