Sociëteit De Harmonie komt weer tot leven met o.a. een nieuwe lezing

Na de gedwongen sluiting van de afgelopen drie maanden begint De Harmonie weer een beetje tot leven te komen. Naast een aantal andere buitenactiviteiten organiseren we op  9 juli om 15.30 uur een bijzondere lezing onder de titel De Groninger Ziekte.   In verband met de anderhalf meter maatregel zal deze lezing niet in de Harmonie plaatsvinden maar in het kerkje van Leegkerk Leegeweg 38.   Dat is zeker in de zomermaanden een leuk fietstochtje naar een prachtig kerkje. Vanaf De Harmonie is het ongeveer twintig minuten fietsen voor mensen die dat willen, kunnen we gezamenlijk  vanaf De Harmonie naar Leegkerk fietsen of je gaat op eigen gelegenheid.
In de kerk is catering aanwezig dus naast koffie en thee is er na afloop de gelegenheid om nog een drankje te drinken.
In verband met de anderhalve meter maatregel biedt de kerk ruimte aan maximaal 20 mensen. Dus het is absoluut noodzakelijk je van te voren aan te melden via lezing@societeitdeharmonie.nl

De Groninger ziekte.

Een nieuwe verklaring voor een oude ziekte

De huidige coronaepidemie doet ons weer eens beseffen dat de mens al zolang hij bestaat bedreigd wordt door besmettelijke ziektes. Ziektes als de pest of de pokken zaaiden in het verleden dood en verderf. Bijna twee eeuwen geleden, in 1826, werd de stad Groningen getroffen door een epidemie waaraan in korte tijd 10% van de bevolking overleed en die de geschiedenisboekjes inging als de Groninger ziekte. Lange tijd was de oorzaak van deze ziekte in nevelen gehuld. Uiteindelijk hielden historici het erop dat de oorzaak waarschijnlijk malaria was. Een boek van de Groninger hoogleraar Sibrandus Stratingh Ez. (1785-1841), onder andere bekend als maker van het eerste elektrische wagentje ter wereld, zette Ulco Kooystra op het spoor van een betere verklaring voor de Groninger ziekte.

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl