Schermafbeelding 2021-06-25 om 09.09.36

Verslag van de fietsexcursie langs Groninger kerken op vrijdag 4 juni 2021.

Met de belofte van een stralende zomerse dag zijn we om half elf per fiets vertrokken vanaf het stille, landelijk gelegen stationnetje van Loppersum. We hebben met ons groepje van 11 personen vijf verstilde Groninger kerkjes bezocht. Juweeltjes van baksteen, gelegen op wierden, de torenspits net boven de omliggende hoge bomen uit. Onderweg op de fiets genietend van het uitgestrekte zonnige Groninger landschap. Onder de deskundige begeleiding van Tineke en Bert leerden we veel over hun rijke historische verleden, aangevuld met Groninger verhalen uit de groep. Onderweg hebben we ontspannen onze meegenomen lunch genuttigd. We zijn nog flink geschrokken toen 1 van ons in de sloot viel op een smal talud bij het kerkje van Huizinge, maar gelukkig bleef het bij een nat pak! Een half uurtje drogen in het zonnetje en doorgaan, nait soez’n…… Alle kerkjes zijn opvallend goed onderhouden. De kerk in Stedum tot slot was een verrassing, groot, mooie plafondschilderingen en een heus praalgraf! Tineke, heel erg bedankt voor het organiseren van deze heerlijke excursie. Volgend jaar weer?

Lydia Weststrate

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl