Schermafbeelding 2022-09-17 om 10.36.04

Cursus Architectuur

2 november 2022

Cursus Architectuur

Tijdens de cursussen Kunstgeschiedenis in de Harmonie, bleek een aantal cursisten ook geïnteresseerd te zijn in de geschiedenis van de architectuur. We willen daar graag gehoor aan geven, daarom organiseren we met docente Ellen van der Vecht een tiendelige cursus Architectuur.

De cursus vindt plaats op de volgende woensdagen: 2, 16, 23, 30 november en 7 december.
En vervolgens op 18, 25 januari en 1, 15 en 22 februari. Elke keer van 10:30 tot 12:30 uur.

Aanmelden kan via lezing@societeitdeharmonie.nl  onder vermelding cursus architectuur.
Voor leden van De Harmonie is deze cursus gratis.

10 lessen Westerse architectuur van de Oudheid tot nu
De Introductiecursus Architectuur geeft een overzicht van de Westerse architectuur van de Griekse oudheid tot en met de 20ste eeuw. Omdat dit een enorm terrein is beperkt de cursus zich tot dit onderwerp. Maar ook andere cultuurgebieden krijgen aandacht als ze hier invloed op uitoefenden, zoals de Egyptische op de Griekse, de Islamitische op de Spaanse en de traditionele Japanse op de moderne architectuur.

De cursus is chronologisch opgebouwd en begint bij de antieke Griekse bouwkunst.
Als eindpunt is gekozen voor de vroege 21e eeuw, waarmee de cursus mooi wordt afgerond. In elke les wordt een periode behandeld, volgens de gebruikelijke kunsthistorische indeling, waarbij eerst de historische context geschetst wordt, waarna de ontwikkelingen in de architectuur aan bod komen, uitvoerig geïllustreerd met prominente voorbeelden. Hierbij wordt o.a. aandacht geschonken aan bouwmaterialen, technieken, functie en vorm van de behandelde gebouwen en eventuele latere veranderingen.

In elke les krijgt één representatief gebouw bijzondere aandacht: bijvoorbeeld voor de Griekse bouwkunst het Parthenon, voor de Romeinse het Pantheon, voor het Vroegchristelijk de Hagia Sofia in Istanbul. Aan de hand daarvan worden essentiële kenmerken van de stijl of periode behandeld. Bovendien wordt in elke les, waar mogelijk, aandacht besteed aan Nederlandse voorbeelden.

Overzicht van de 10 onderwerpen:

De Grieken en het Parthenon

De Romeinen en het Pantheon