Fietstocht langs de Amsterdamse School architectuur.

27 oktober 2022 14:00 16:00

27 oktober: Fietstocht langs de Amsterdamse School architectuur.

In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw zijn veel Groninger architecten beïnvloed door de expressionistische architectuur van de Amsterdamse School. De stijl is niet letterlijk gekopieerd van Amsterdam, maar toch is de ambachtelijke en traditionele baksteenarchitectuur met zijn expressionistische vormen in het gevelbeeld heel duidelijk te zien.
Zo zijn hele wijken door verschillende architecten volgens de principes van de Amsterdamse Schoolstijl ontworpen. Daarnaast zien we ook particuliere woningen en scholen in deze stijl, bijvoorbeeld van architect Egbert Reitsma en de gemeentearchitect S.J. Bouma. Het zijn vaak markante bakstenen bouwwerken die opvallen door hun metselverbanden en kleurgebruik
De fietstocht voert door verschillende schilwijken om de binnenstad. U krijgt uitleg van onze gids Paulien Ex over de stijl en u zult verrast zijn door de vormen.

Start donderdag 27 oktober om 14.00 uur voor het hoofdstation Groningen op het plateau van de fietsenkelder.
Eind op Grote Markt om 16.00 uur.

Aanmelding: landschapstafel@societeitdeharmonie.nl

Kosten: € 6,00 (voor leden), voor 24 oktober over te maken op rek.nr.: 44INGB 0009104327 tnv. Societeit de Harmonie, ovv Amsterdamse school.

Kosten: €12,00 (voor niet leden

Het aantal deelnemers is min. 12 en max. 16.

Rubriek: Algemeen, Landschap door w.hooijer@home.nl