Landschapstafel: excursie Westerkwartier

14 mei 2024 14:00

Vandaag organiseert de Landschapstafel een verkenning van het ontstaan ​​van het landschap van het Westerkwartier. Zij doet dit onder begeleiding van Ben Westerink die vorige zomer in twee fietsexcursies met ons de oude kwelderwallen van de verdwenen rivier de Fivel heeft verkend.

De tocht gaat per fiets en het vertrekpunt is de prachtige wierde Niehove. Er wordt nog bekeken of we vooraf kunnen lunchen in het Eisseshof.

De Lauwers en het landschap

De Lauwers en de Oude Riet zijn twee rivieren die het landschap van West-Groningen sterk hebben vormgegeven. Het ontstaan ​​van de Lauwerszee had grote gevolgen voor de loop van de Oude Riet. Tijdens deze lezing bespreken we de vorming van de Lauwerszee en de gevolgen voor het landschap van het Westerkwartier.

Ben Westerink (Enschede, 1946) woont op de wierde Adorp. Hij onderzoekt in zijn vrije tijd het kleilandschap van Groningen. De samenhang tussen bodem, cultuurhistorie en biodiversiteit heeft zijn interesse. Hij publiceert erover en geeft lezingen en rondleidingen.

U kunt zich opgeven bij Carla Alma via landschapstafel@societeitdeharmonie.nl . Na aanmelding volgen details over adres, duur van de wandeling en kosten.

Op 20 april geeft Westerink in Uurtje Cultuurtje een inleiding over het gebied om 16:00 uur in de Harmonie.

Rubriek: Algemeen, Landschap door Ellen Brand