Schermafbeelding 2022-06-01 om 15.14.59

Literaire fietstour met De Harmonie Vanwege te weinig aanmeldingen is de fietstour verplaatst naar september!

24 juni 2022 11:00 16:30

Vanwege te weinig aanmeldingen is de fietstour verplaatst naar september!

In 1990 verscheen het boekje ‘Vanaf de Oude Hoogte’, waarin elf auteurs op schrift stelden wat zij voelden bij enkele monumenten van de Stichting Oude Groninger Kerken. Tijdens deze literaire fietstour wordt o.a. uit deze bundel voorgelezen, maar ook zal Nobelprijswinnaar prof.dr. Rufus Dingelam een rol gaan spelen en is er aandacht voor de muze van een beroemde Groninger dichter….

We verzamelen om 11u bij het kerkje van Fransum (per fiets vanaf het kerkje van Dorkwerd -bij Zernike- te bereiken via de weilanden tussen het Aduarder Voorwerk en Fransumer Voorwerk). Vanaf daar fietsen we vrolijk voort naar Ezinge (met een ‘W.F. Hermans-stop’ onderweg), waar na een bezoek aan de kerk en uitleg over de opgraving van prof. Van Giffen op eigen kosten een lunch genuttigd kan worden, bijvoorbeeld bij café De Brug.

Van Ezinge gaat het via een prachtige fietsroute naar Garnwerd en bekijken we o.a. het huisje waar dichteres Fritzi ten Harmsen van der Beek haar laatste levensjaren doorbracht. In Garnwerd is gelegenheid tot het nuttigen van een drankje bij Hammingh of bij Garnwerd aan Zee, en nadat we onszelf weer bij de molen hebben verzameld fietsen we naar Oostum. Na bezichtiging van de kerk aldaar, met een literaire kwinkslag, volgt nog een korte rit naar Wierumerschouw, waar we het fraaie natuurkerkhof zullen bezoeken en het graf van de muze van één van Groningens grote dichters. Uiteraard horen we daar een gedicht dat door die muze geïnspireerd is….

En daarna gaat het via Dorkwerd weer op huis aan, met in totaal zo’n 40 fietskilometers op de pedalen. Om ca. 16.30u zijn we weer in Stad.

Zelf drinkwaren meenemen, eventueel ook etenswaar, in ieder geval goede moed en glimlach en we houden rekening met het weer. Als het op 24 juni te nat of te heet is, dan stellen we de tocht uit naar dinsdag 28 juni.

Informatie bij Han Borg (hanborg@gmail.com) of Tineke Looijenga (j.h.looijenga@rug.nl).

Opgave is verplicht, via lezing@societeitdeharmonie.nl – geef daarbij ook aan met hoeveel personen je komt, en of je op 28 juni eventueel ook kunt.

Niet-leden van De Harmonie betalen € 5, voor leden is deze tocht -behalve de eventuele consumpties- gratis.

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl