Stiller1

Louis Stiller - Leesbaar Groningen: de versmelting van literatuur en cartografie

28 oktober 2023 16:00

Op 1 december 2018 verscheen Leesbaar Groningen, de literaire citatenkaart van Stad en Ommeland, met meer dan zeshonderd citaten van een kleine driehonderd schrijvers, dichters en zangers in het Nederlands en Grunnegs (en zelfs Fries en Duits). De kaart was de opvolger van het zeer succesvolle Leesbaar Amsterdam dat in 2015 werd gepresenteerd en veel stof deed opwaaien. Ook Leesbaar Groningen genereerde veel publiciteit.
Wat houdt het leesbaar-concept in en hoe maak je zo’n ‘literaire citatenkaart’? En waarom werd deze kleurrijke geografische plattegrond van de provincie en de stad Groningen (stad en ommeland) eigenlijk gemaakt? Het bijzondere aan het project Leesbaar Groningen was onder meer dat de citaten werden ingestuurd door lezers van het Dagblad van het Noorden, bezoekers van de Groningse bibliotheken en klanten van boekhandels. Wat leverde deze publieksparticipatie op? En wat zijn de volgende stappen in dit leesbare project?

Louis Stiller (1959), www.louisstiller.nl is schrijver, journalist, uitgever en ‘literair ondernemer’ en studeerde Nederlands en Vergelijkende Literatuurwetenschappen aan de RUG. Stiller is de drijvende kracht achter de stichting Leesbaar Laagland, publiceerde in 2018 het spraakmakende boek Gasland en pendelt wekelijks heen en weer tussen Amsterdam en Warffum. In de laatste plaats drijft hij ook een bioscoop, Cinema het Hogeland en een uitgeverij, Boekgroep Noord-Groningen.

Opgeven voor dit Uurtje Cultuurtje s.v.p. via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl