toren en kerk van Uitwierde

Uurtje Cultuurtje: Middeleeuwse kerktorens in het Fries-Groningse kustgebied

6 april 2024 16:00

Kerktorens bepaald tot de toekomst van de windturbines in het landschap van het noorden. De torens met hun klokken waren de herkenningstekens van de dorpen, op grote afstand te zien én te horen. De meeste torens dateren uit de middeleeuwen, een bloeitijd van de 'Friese landen'. In deze lezing gaat het om de vorm, betekenis en functie van deze kerktorens en hun luidklokken. Heden ten dage worden zij gekoesterd als iconische monumenten van het uitgebreide cultureel erfgoed.

Sible de Blaauw is emeritus hoogleraar aan de Vroegchristelijke Kunst en Architectuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Opgegroeid in Friesland en woonachtig in de Groninger Ommelanden houdt hij zich onder andere bezig met religieus erfgoed in deze provincies.

Uurtje Cultuurtje begint om 16u. Toegang voor leden is gratis, niet-leden betalen € 5 entree.

Aanmelden graag via:    lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl