Ghana

Sabine van Erp over gehandicaptenzorg in Ghana

22 april 2024 20:00

In het kader van 'leden voor leden' verzorgt Sabine van Erp een lezing over gehandicaptenzorg in Ghana. Zij is sinds 2019 als vrijwilliger betrokken bij Operatie 'Hand in Hand' in Ghana. Dit is een veilige en liefdevolle leefomgeving voor kinderen en jonge volwassenen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.

Deze kinderen worden in Ghana helaas nog vaak genegeerd of in de steek gelaten, o.a. door de wijdverbreide angst voor “boze geesten”. Deze beweren, volgens een in Ghana moeilijk uitroeibaar bijgeloof, de oorzaak te zijn van de beperkingen van deze kinderen. Hun geschiedenis is vaak voldoende triest, vol mensonterende verhalen over afwijzing, ongelooflijke verwaarlozing, verlating en mishandeling.

Sabine vertelt graag over het leven van de kinderen in Hand in Hand. Welke bijdrage ze daar levert aan het dagelijkse programma van de kinderen. En welke bijdrage Hand in Hand levert aan de acceptatie van deze kinderen in de Ghanese samenleving. Haar Ghanese schoonzoon Kwame Owusu zal haar meekomen, omdat hij vanuit zijn eigen ervaring kan vertellen hoe mannen in Ghana omgaan met kinderen met een beperking.

"Om Hand in Hand financieel te ondersteunen maak ik samen met mijn schoonzus en nicht allerlei producten van Ghanese stoffen. Deze zal ik op deze avond te koop aanbieden".

Meer informatie is te vinden op  https://operationhandinhand.nl

U kunt zich aanmelden voor deze lezing bij maandagavond@societeitdeharmonie.nl .

Rubriek: Algemeen door Ellen Brand