foto de spelen

Uurtje Cultuurtje: Van de Oudheid tot de Coubertin: de lange weg naar de herleving van de Olympische Spelen’

13 april 2024 16:00

Zoals iedereen weet zijn de antieke Olympische Spelen in de 4e eeuw van onze jaartelling afgeschaft door de Christelijke keizer Theodosius en in de negentiende eeuw aan de vergetelheid ontrukt en in 1896 weer opgericht dankzij de niet aflatende inzet van de Franse baron Pierre de Coubertin. Alleen, dat klopt van geen kanten. In deze lezing zal ik betogen dat het einde van de Spelen in de Oudheid een langdurig en complex proces is geweest, en ik zal laten zien dat de Spelen in latere eeuwen niet vergeten waren, en dat er vóór 1896 op verschillende plaatsen al Olympische Spelen werden georganiseerd.

Onno van Nijf is sinds 2000 hoogleraar Oude Geschiedenis in Groningen. Zijn aandacht gaat vooral uit naar de sociale, culturele en politieke geschiedenis van de Griekse wereld in de Hellenistische en Romeinse Periodes (300 v. Chr-300 n. Chr), en naar de Griekse inscripties die hierop licht werpen. Hij werkt o.a. aan een studie van de Griekse sport- en festivalcultuur in deze periode. Hij is de co-auteur van een geschiedenis van sport van de Oudheid tot in de 20e eeuw  (O. van Nijf en S. Couperus (2021).

Uurtje Cultuurtje begint om 16u. Toegang voor leden is gratis, niet-leden betalen € 5 entree.

Aanmelden graag via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl